In oktober en november is het project 'Royal Winds' aan het Koninklijk Conservatorium met een bijzonder programma. Alle composities hebben een directe relatie met het huidige en het verleden van het 'KC"
De programmering bestaat uit composities van voormalige direkteuren en alumni.
Het concertprogramma begint met deel 2 en 3 uit 'Reflections' van Henk Badings. Badings was ten tijde van de IIe Wereldoorlog direkteur als vervanger van Sem Dresden die vanwege zijn Joodse achtergrond vervangen moest worden.
De componist 'Des Vaderlands' Hendrik Andriessen mag op dit programma niet ontbreken en zal te horen zijn in zijn 'Ricercare'. Deze symfonische partituur is georkestreerd door wijlen Martin Koekelkoren die daarmee een van de meest geslaagde symfonische orkestraties maakte van een Nederlandse compositie.
Henkdrik Andriessen was direkteur van 1949 tot aan zijn pensioen in 1957
In het 'Two-bone Concerto' van oudstudent Johan de Meij soleren Jan van de Watering en Thijn Mariman. Jan en Thijn zijn nu studenten trombone.
Johan studeerde directie en trombone aan het KC. Hij is wereldwijd een van de meest gevraagde musicus uit de windbandscene
Zeer recentelijk deed het grote talent Sander van Dorst van zich spreken met zijn compositie 'Stärna' Sander is alumni van het KC en behaalde zijn Masterdiploma Windbandconducting in 2024.
Als slotcompositie staat de bekende 'Piet Hein Rhapsodie' van drs. Peter van Anrooy op het programma. Dit bekend symfonisch werk uit 1900 is vele decennia lang een graag gezien programmaonderdeel en dan zeker in de windbandscene. Van Anrooy was een voorvechter voor Nederlands en Frans repertoire en dan zeker toen hij dirigent werd van het Residentie Orkest uit Den Haag. De huidige 'deelgenoot' van Amare in Den Haag
De concerten zijn vrijdag 6 en 7 november in de Conservatoriumzaal in Amare en vrijdag 13 november in Tivoli -Utrecht. Rest van de info volgt zsm
Deel het met uw vrienden!