Boudreau gaf sinds hij in 1954 zijn American Wind Symfonie Orchestra oprichtte meer dan 400 internationaal bekende componisten opdracht tot het schrijven van contemporaine muziek voor zijn orkest. Een grotere inspirator heeft de blaasmuziek nooit gekend.
Het fenomeen Robert Austin Boudreau 1927 – 2024
Op een zeer hoge leeftijd is op 4 juli 2024 de meest innoverende en inspirerende dirigent van contemporaine blaasmuziek overleden. Zijn indrukwekkende staat van dienst als dirigent en performer van honderden compositieopdrachten die hij gaf aan talloze internationaal be- en erkende componisten Boudreau de naam van de ‘koning van de moderne blaasmuziek’.
Als voormalig student aan de fameuze Julliard School of Music in New York en o.a. ook het Conservatoire National Supérieur de Musique in Parijs musiceerde Boudreau als trompettist in het operaorkest The Metropolitan in New York en in de Edwin Franko Goldman Band.
In 1957 richtte Boudreau het ‘American Wind Symphony Orchestra’ (AWSO) op. Met behulp van een boot die hij had laten ombouwen tot drijvende en varende concertzaal ging Boudreau en zijn windensemble/wind orchestra talloze concerten geven op de kades van steden die langs bekende rivieren in de VS liggen. Uiteindelijk gebruikte hij twee boten met de typerende namen ‘Point Counterpoint I en II’ The Floating Stage.
Zijn concertreizen met zijn AWSO bracht hem in de VS, Midden-Amerika, Canada en Europa.
In 2017 ging Boudreau met pensioen na een indrukwekkende carrière als dirigent, inspirator en performer van contemporaine compositie voor de meest uiteenlopende blazersensembles. De composities zijn voor het grootste gedeelte van haar oeuvre niet te vergelijken met de standaard partituren voor harmonieorkest.
Zeer exclusieve bezettingen met vaak grote uitgebreide slagwerksecties, bijzondere instrumenten als hobo d’amore, altfluit, Heckelphone, bassethoorn, contrafagot etc. Bijzonder te vermelden is dat de componisten geen gebruik konden en mochten maken van de traditionele harmonieorkest-instrumenten zoals saxofoons en euphonia.
De lijst van componisten die voor AWSO hebben geschreven is indrukwekkend. Voor Nederland was de ‘huiscomponist’ van AWSO Henk Badings de meest bekendste.
Grote namen van componisten die componeerden voor AWSO zijn o.a.:
Samuel Adler – Georges Auric – Henk Badings – Robert Russell Bennett – Eugène Bozza – Leo Brouwer – Paul Creston – Ton de Leeuw – Jean Francaix – Alan Hovhaness – Krzystof Penderecki – Joaquin Rodrigo – Lalo Schifrin – Carlos Surinach – Heitor Villa - Lobos.
Bijzondere persoonlijk ervaring
In 1979 werd er in Maastricht in de studio van de toenmalige Regionale Omroep Zuid een orkestweekend georganiseerd o.l.v. Robert Austin Boudreau. Het Limburgs Dirigentenorkest ging werken aan composities als ‘Variations on America’ van Charles Ives/William Rhoads en ‘George Washington Bridge’ van William Schuman. Een weekend dat ik als trompettist in het orkest nooit zal vergeten. Het afsluitende concert vond plaats in de bekende Rodahal in Kerkrade.
Sinds dat weekend heb ik talloze partituren bestudeerd die in opdracht van Boudreau werden gegeven. Ik ben Boudreau blijven volgen en heb steeds meer en meer respect gekregen voor zijn missie. Een verrijking kan ik u zeggen! In velerlei opzicht.
Ton de Leeuw schreef op inspiratie van ‘Symphonies of Winds’ van Igor Stravinsky een tweede ‘Symponies of Winds’ op basis van de gereviseerde versie uit 1947 van Stravinsky voor AWSO.
Het bestuderen van composities ten behoeve van AWSO zijn studiemomenten ansich. Ze zijn dan ook stuk voor stuk gecomponeerd door componisten met naam en faam. Het benaderen van het ‘blaasorkest’ is dan ook zeker wat orkestratie betreft bijzonder om te zien. Het kleurenpallet in zijn composities zijn een inspiratiebron om de traditionele(re) werken meer te verdiepen. Het omgaan met klanken, versmeltingen, contrasten in kleuren, ritmische en harmonische constructies zijn verrijkingen voor elke dirigent.
Het individuele spel van de orkestleden van AWSO staat op zeer hoog niveau mede gezien door de strenge selectie en uiteraard het niveau van het te spelen programma.
Boudreau was nauw verbonden met Edition Peters alwaar vele van zijn opdrachten zijn uitgegeven.
Er is geen ‘Windorchestra’ dat in haar bestaan zoveel compositieopdrachten gaf als AWSO. Voor meer informatie zie het boek in de afbeelding
Lijst van werken die Henk Badings schreef voor AWSO o.l.v. Robert Austin Boudreau.
Dubbelconcerto II for bassoon and contra-bassoon | Henk Badings (1964) |
Pittsburg concerto | Henk Badings (1965) |
Harpconcerto | Henk Badings (1967) |
Symfonie no 13 | Henk Badings (1967) |
Armageddon | Henk Badings (1968) |
Tower Music | Henk Badings (1969) |
Ragtime | Henk Badings (1969) |
Tripleconcerto nr II for 3 French horns | Henk Badings (1970) |
Greensleeves | Henk Badings (1970) |
Old Dutch Christmas Carol | Henk Badings (1970) |
Concerto for English Horn | Henk Badings (1975) |
Ciacona Concertante | Henk Badings (1978) |
Concerto for clarinet | Henk Badings (1979) |
Royal Fanfare | Henk Badings (1981) |
Three appartitions of a hymn | Henk Badings (1984) |
Concerto for cello nr II | Henk Badings (1985) |
Concerto for harpsichord J. S. Bach Orch | Henk Badings (1986) |
Introduction, variations and Indonesian National Anthem | Henk Badings (1986) |
Concerto for trombone | Henk Badings (1986) |
Andere werken van meer of minder bekende componisten zijn:
Pittsburgh Overture | Krzysztof Penderecki |
Symphony no 4 | Alan Hovhaness |
Cancion de Gesta | Leo Brouwer |
Concerto Grosso for Woodwind Quartet and Wind Orchestra | Heitor Villa Lobos |
Deel het met uw vrienden!