Masterclasses voor de bachelor en masteropleiding HaFaBra Directie aan het Koninklijk Conservatorium te Antwerpen op maandag 27 februari
Voor de 3e keer een uitnodiging krijgen van een topinstituut uit België.
Op maandag 27 februari in de ochtend een masterclasses geven aan de masterstudenten met het groot harmonieorkest van het KC van Antwerpen met werken van James Barnes en Jan Haderman
In het middagprogramma staat de 'Symphonies of Winds' van Igor Stravinsky op het programma en The Lord of the Rings van Johan de Meij. Nu met 2 piano's.
Een dag waarop ik mij zeer verheug mede door het niveau van de studenten en de sterke collegiale sfeer met de hoofdvakdocent Steven Verhaert.
In het middagprogramma staat de bekende 'Symphonies of Winds' van Igor Stravinsky op het programma. Voor 23 blazers en qua instrumentatie de versie van 1947. Een van de belangrijkste werken voor blazers uit de 2oste eeuw. Een partituur die in velerlei opzichten baanbrekend is geweest. Uiteraard niet alleen voor het repertoire voor 'chamberwinds' maar ook als belangrijke opmaat naar het neo-classicisme. Afstand nemen van de invloed van de Duitse speelcultuur van de 4 à 5 eeuwen daarvoor. Zijn partituur is qua vorm gebaseerd op een 7 tal motieven/karakters/thematisch materiaal dat moet uitmonden in het grote koraal aan het slot. De dood van Claude Debussy (1918) was voor Stravinsky de aanleiding tot het schrijven van de eerste versie (1921). Deze eerste versie, voor 24 blazers, wordt veel minder vaak uitgevoerd en staat in de schaduw van de 2e versie. De prémiere was bijna zo rampzalig als Stravinsky's 'Sacre' in mei 1913. Aan het einde van een 'In Memoriam' concert voor Claude Debussy in 1921, met een tijdsduur van 4 uren probeerde de Russische dirigent Sergei Koussevitsky het ensemble door deze moeilijke partituur te loodsen. Het publiek kon dat niet waarderen (!!!).
De kracht van de 'Symphonies of Winds' is niet alleen het technisch zeer gecontroleerd kunnen laten zien van de vele hindernissen en de constante onderliggende puls van kwartnoot 36 (met al haar temporelaties) maar ook het laten zien van de veelvuldige wisseling van de 7 karakters en/of delen daarvan.
De Nederlandse componist Ton de Leeuw schreef in opdracht van de Amerikaanse dirigent/orkestleider van het famoeuze 'American Wind Symphonie'. Robert Austin Boudreau een zelfde 'Symphonies of Winds'
Deel het met uw vrienden!