'De Wagner Clan' van Jonathan Carr is een bijzonder boek over een bijzondere familie.
Boudreau gaf sinds hij in 1954 zijn American Wind Symfonie Orchestra oprichtte meer dan 400 internationaal bekende componisten opdracht tot het schrijven van contemporaine muziek voor zijn orkest. Een grotere inspirator heeft de blaasmuziek nooit gekend.
Webinar op zondag 22 september om 17.00u over de toepassing van het vibrato binnen het blaasorkest.
Deze schijnbaar intelligente personen die door ons zijn gekozen en het land moeten aansturen maken zwart - witte rekensommetjes waarvan ze de consequenties niet overzien. Ook daarvoor verantwoording afleggen als men in de nabije toekomst de schadelijke gevolgen constateert zal ook nu niet gebeuren!
Boeiende workshops en masterclasses tijdens de 24ste editie van 'Entornos' 2025. Noteer in je agenda en volg de nieuwsberichten over de syllabus. Van 19 t/m 22 mei 2025.
Het concert in het Orpheus Theater te Apeldoorn, gegeven door Het Gelders Fanfare Orkest o.l.v Jeroen Ardesch en Dyon Jansen was dubbel feest.
Almer Zijlstra maakte van zijn eindexamen Bachelor HaFaBra-directie een heel fijn feest in een wel bijzondere ambiance.
Donderdagavond 20 juni was het zover. Sander van Dorst presenteerde zich met een uitstekende Koninklijke Muziek Kapel van de Belgische Luchtmacht tijdens zijn afsluitend concert van zijn Masterstudie HaFaBra directie aan het Koninklijk Conservatorium/Den Haag
Woensdag 3 juli klinkt 'Sounds' van John Golland tijdens het eindexamen HaFaBradirectie aan het ArtEZ Conservatorium van Zwolle.
Jeroen Ardesch en Dyon Jansen, beide studerende aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag gaan hun masteropleiding HaFaBra-directie afsluiten met een dubbelconcert
Sander van Dorst, masterstudent HaFaBra-directie Koninklijk Conservatorium te Den Haag, dirigeert de Koninklijke Muziekkapel van de Belgische Luchtmacht in een bijzonder programma.
Antonia ging haar 3 medestudenten voor om haar masteropleiding af te sluiten met een prachtig concert. Het vlaggenschip van de Duitse militaire blaasmuziek zorgde voor een professionele aanpak en gaf alles wat gevraagd werd, met als uitkomst een bijzondere avond in een volgepakt Congress Park te Hanau. Hulde aan Antonia
Een schat aan opnames nu te beluisteren via YouTube.
Jan Stulen neemt je mee in zijn grote nationale en internationale carrière. Zeer smakelijk geschreven en voor de komende tijd, vakantie etc, een naast de schrijfstijl, taalgebruik ook een informatief boek en dan met name over de muziekwereld in de jaren 60 en 70 ......de laatste alinea is meesterlijk en tegelijk de waarheid in de dop.
Boek over Reinbert de Leeuw en opgetekend door Dap Hartmann
De verbreding van het vak en specifiek het zich verdiepen in de wijze van dirigeren van lichte muziek is anno nu noodzakelijk!
Wijlen Bernard van Beurden componeerde in 1991 zijn aangrijpende compositie 'Grenzeloos' voor sopraan en fanfareorkest.
FKNR geeft jonge dirigenten de kans om op professioneel niveau te werken met uitdagend repertoire
Tijdens corona maakte ik voor de studenten een overzicht van belangrijke Nederlandse symfonische componisten, vanaf begin 19e eeuw, die af en toe een uitstapje maakten of maken naar de blaasmuziek. Een schrale oogst of...?
Bijzonder concert op zaterdagmiddag 24 februari in de concertzaal van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Aanvang 14.00u
Is een repetitie een opeenhoping van correcties of een aaneenschakeling van muzikale belevingen? Hoe laat je dit laatste ontstaan en zou je het orkest daarin kunnen trainen?
Parallel aan de dirigentencursus in Calseda was het een enerverende maar bovenal boeiende week,
Werken met jonge getalenteerde dirigenten, steengoede ensembles en orkesten met alle mogelijkheden en boordevol talent aan jonge musici is voor mij een voorrecht om mee te mogen doen.
Stellinge/meningen van een enkeling die je mogelijk tot nadenken aansporen. Lees ze door en geef het voor jezelf een plek in jouw handelen binnen het vakgebied van de dirigent
Hoe het orkest in zijn tutti's moet klinken ligt voor een heel groot gedeelte in handen van de dirigent.
Het nieuwe studiejaar 2023 - 2024 heeft een drukke maar bovenal interessante hoeveelheid aan practicummomenten in petto. Studenten! Maak je spreekwoordelijke borst maar nat!
Is een tutti een van de meest bepalende aspecten van de klankkwaliteit van een orkest? Wat zegt het over orkest – dirigent en compositie?
George Reuchlin verdiepte zich enkele jaren in het veelzijdige muzikale leven van dirigent, docent, pedagoog en componist/arrangeur Gert Buitenhuis
......het zijn slogans die je permanent aan het denken zetten.
Weet de dirigent vooraf precies wat hij/zij horen wil? De organist wel! Waar zitten de overeenkomsten en verschillen? Wat moet ik met die kennis?
In combinatie met zijn eerder verschenen boek 'Principes van de orkestratie' is het een must voor elke dirigent deze boeken te lezen en de kennis te delen met zijn/haar orkesten.
De syllabus is rond en belooft een groot feest te worden met een zeer sterk docententeam. Boeiende musici die met hun enorme kennis en passie hun liefde voor het vak graag willen doorgeven aan de aanwezige studenten en alumni.
Hoe verenigingsgeest tot een prestatie kan leiden
Bijzondere fanfarewerken bij FKNR
De nationale en internationale bonden zijn bijna 100 jaartjes oud. De BvO was de eerste in 1928. Opgericht in Amsterdam. De VS volgde en daarna kwamen er nog meer. Een dirigentenwedstrijd heeft de waarde die je erzelf aangeeft.
Het ontstaan van de fanfare als orkestvorm in het midden van de 19e eeuw gaf om tweeërlei redenen aan hoe je de balans moest opbouwen van deze nieuwe orkestvorm.
It is simply fantastic. A lifetime of work shared with the profession in a clear and caring way.
Het baton gebruik en de hele discussie daarom heen. Het onvakkundig gebruik van de baton kan in de communicatie met het orkest voor veel onduidelijkheid zorgen. Anderzijds is het mogelijk dat de baton het muzikale verlengstuk is van de dirigent.
Het overgrote deel van het hedendaagse repertoire van de blaasorkesten heeft een meer of iets minder neo-klassiek karakter. De ontwikkeling van het repertoire staat op vele plekken reeds vele jaren stil. Verruimen van het klankidioom, het harmonisch concept, de vorm, notatie etc. Laat staan dat er sprake ka zijn van het programmeren van contemporaine blaasmuziek en/of blaasmuziek in die richting.
Is het 'Schrale troost' dat relatief zo weinig componisten het blaasorkest omarmen en voor de scene gaan schrijven? Waar ligt de aanzet dat het blaasorkest voor de nieuwe generatie componisten interessant kan zijn. Er zijn in Nederland vele orkesten van meer dan uitstekend niveau die garant kunnen staan voor een artistiek product.
Het eerste Grensmaasvallei cultuurfestival was een groot succes en het organiserende orkest gaf een concert met als thema 'Kings and Queen'. Na de pauze zeer sterke arrangementen van de legendarische Engelse popgroep Queen.
Twee dagen volledige medewerking van een prachtig orkest krijgen in een fijne sfeer en gezamenlijk geïnspireerd worden door het spelen van goede muziek. Alle studenten van het Koninklijk Conservatorium en enkele studenten van het ArtEZ Conservatorium van Zwolle hebben deze dagen ervaren als zeer leerzaam. Leerzaam niet alleen op basis van goed repertoire maar ook kunnen ervaren welk kleurenpalet een fanfareorkest allemaal in haar bezit heeft. De saxhoorns als basis kleur en alles daar omheen. Het FKNR toonde een enorme flexibiliteit en geduld bij deze zoektocht. Wordt vervolgd.
Masterclasses voor de bachelor en masteropleiding HaFaBra Directie aan het Koninklijk Conservatorium te Antwerpen op maandag 27 februari
Het tweede grote project Symphonic Windband in het studiejaar 2022 - 2023, aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag zal middels een concert op vrijdagavond 24 maart zich presenteren met een bijzonder mooi programma.
De nieuwe Amerikaans/Engelse versie van Metafoor is verkrijgbaar bij Hal Leonard. Na het verschijnen van Metafoor in de Nederlandse taal in 2013 en de Duitse versie in 2016 is een langgekoesterde wens in vervulling gegaan. Door de bijzondere inzet van collega Marly Sengers is deze vertaling tot stand gekomen. Uiteraard heb ik de ervaring van het lesgeven in binnen en buitenland verder verwerkt in nieuwe hoofdstukken en de algehele tekst van Metafoor te updaten. Ik wens u allen veel lees plezier en hoop van harte dat How To Conduct haar weg zal vinden om dirigenten te inspireren zich te verdiepen in een bijzonder vak: het dirigeren van een windband.
Op uitnodiging van hun docenten Rafael Agulló en Tiago Correia staan er 2 dagen werken met orkest en diverse workshops op het programma